Profit kaartspel recensie
|

Recensie Profit – of hoe je kinderen leert ondernemen

Profit is een kaartspel waarbij kinderen leren ondernemen. Dat doen ze door winkels te bouwen in hun eigen winkelstraat.  “We willen graag dat kinderen zich bewust worden van het feit dat ondernemen overal om hen heen is,” aldus Thomas Meddens, medebedenker van het spel en samen met Tom Rovers eigenaar van het succesvolle blog tomenthomas.nl voor jonge ondernemers.

Viavia kwam ik Profit op het spoor en raakte gelijk enthousiast over de vorm, de vormgeving maar vooral ook het onderwerp. Ondernemerschap is namelijk rete-abstract en kan op veel verschillende manieren aandacht krijgen in een spel. Voor kinderen is zo’n begrip dan ook een te ver van mijn bed-show, maar geld en iets willen kopen ligt dichtbij en is superconcreet. Vandaar de keuze om dit spel op te zetten vanuit het bouwen van winkels. “In dit spel bouwen kinderen echt iets op, de kaarten liggen net als bij kwartet voor je, en kinderen vinden dat enorm leuk.”

Thomas is zelf docent op een internationale lagere school en heeft met zijn kinderen het spel vaak gespeeld. Er zitten zelfs kaarten in die door de kinderen zijn bedacht, hoe leuk is dat? Toch heeft het spel al een lange voorgeschiedenis. Zo’n vier jaar geleden ontstond het idee om vanuit het blog een spel te maken over ondernemen. En dan begint het proces, denken, lezen, uitzoeken wat voor winkels er allemaal zijn, spellen doen over ondernemen . “Uiteraard heb je de spellen als Monopoly, maar ook zijn er onwijs leuke andere spellen geweest waar we onze inspiratie vandaan hebben gehaald, van Uno tot pesten, van Kolonisten van Catan tot Magic.” De eerste kaarten werden met een marker geschreven, getest en gespeeld totdat uiteindelijk december vorig jaar de kickstarter-campagne werd gelanceerd.

En met succes! Na een kick-off party in het Volkshotel in Amsterdam Oost zijn ze van start gegaan met de campagne. “Het leuke is dat je er zo ook achterkomt wat je netwerk nu echt betekent. Mensen die je kent via Facebook en LinkedIn, maar ook mensen die je ooit eens bij een congres hebt gesproken, die allemaal mee hebben gedaan om van onze campagne een succes te maken.” En de heren zijn er nog lang niet klaar mee. De eerste lichting van 2000 spellen krijgt waarschijnlijk een vervolg, maar ook uitbreidingen, nieuwe kaarten en andere spelvormen behoren tot de mogelijkheden.

“Dit weekend wordt het spel door 65 VMBO-ers gespeeld op het Comenius Lyceum in Amsterdam in Nieuw West voor de Weekend Academie, gesponsord door Ventus. Dat betekent dat we op een heel ander niveau met het spel kunnen omgaan. Dat we het kunnen hebben over ondernemingsrisico’s, of hoe je winkels beter kunt maken. Dan ga je wat dieper op het ondernemen als thema in.”

Leuk, erg leuk! Nu heb ik jammergenoeg het spel nog niet gespeeld, maar het lijkt me zeer de moeite van de aanschaf waard. Is trouwens – heel slim – nog goedkoop ook. Goede ondernemers, die Tom & Thomas.

Op Profitcardgame.com vind je alles over het spel, kun je een gratis ebook downloaden met speltips en kun je het ook bestellen. Daarnaast is het te koop inde Collective Store IJburg en de Local Goods Store, Hallen, beide in Amsterdam.

Vergelijkbare berichten