Onderwijs, Online

Bucketlist laat je zelf je studiedoelen kiezen

Het concept Bucketlist is het afstudeerwerk van Evelyn van der Burg. Het is een platform  waarmee studenten van International Lifestyle Studies te Fontys Tilburg  hun eigen doelen kunnen stellen . Want zoals het in het concept beschreven staat: “Jouw studie, jouw toekomst. Waarom zou je dan niet zelf mogen bepalen in welke activiteiten je meer tijd en energie wil steken? Dit kan met Bucketlist.”

BUCKETLIST-doelen

Ook ILS heeft te kampen met studenten met motivatiegebrek. Maar anders dan dat er altijd maar gedacht wordt, heeft dit niets te maken met studenten die er gewoon maar geen zin in hebben en er met de pet naar gooien. Integendeel, deze studenten van ILS bleken uit onderzoek van Evelyn juist hoogbetrokken. Enorme strevers, die zich willen ontwikkelen en heel ambitieus zijn.

BUCKETLIST-doelen-selecteren

Dat deze studenten toch hun motivatie in de loop van hun opleiding verliezen heeft te maken met het brede karakter van de opleiding; deze biedt in hun ogen niet voldoende diepgang. Daarnaast hebben de studenten weinig keuze en geen invloed op het verloop van hun studie. Kijkt – hoe leuk is dat? Studenten die niet minder, maar juist MEER diepgang willen? Die juist de opleiding ‘eigen’ willen maken door hun persoonlijke interesses te koppelen aan de opleiding?

BUCKETLIST-projectgroep

Leergierige studenten kunnen hun eigen interesses aangeven in Bucketlist, een projectgroep samenstellen met studenten die hun interesses delen en op basis van die interesses  workshops kiezen die daarbij passen.

BUCKETLIST-workshops

Het leuke aan dit concept vind ik dat het daadwerkelijk inspeelt op de wensen van de student van nu, een student die graag wil leren maar dat niet altijd kan doen zoals hij of zij dat graag zou willen, geen dertien-in-dozijn type student. Een die geen genoegen neemt met het standaardprogramma, maar die meer wil dan dat, verder, sneller, leuker, meer in de lijn van de eigen interesses. Het concept speelt daarnaast in op de drivers van intrinsieke motivatie: autonomie, competentie en betrokkenheid.

Het staat of valt wel met de uitvoering ervan. Als die eigen keuzes loze beloftes blijken – de gekozen workshops gaan niet door, de projectgroepen worden toch op basis van andere criteria samengesteld, dat soort dingen – dan werkt het niet. Sterker nog, dan is de backlash er echt een om rekening mee te houden. Wie vrije keuze en betrokkenheid voelt en dan merkt dat het niet gemeend is, is boos. En terecht trouwens. Want jouw studie en jouw toekomst is daadwerkelijk iets om serieus te nemen.

Evelyn is inmiddels afgestudeerd en hier te vinden op LinkedIn.

 

Please follow and like us:
  1. Petra van Cauteren

    kunnen we er al mee werken?

    • Inez

      Nee nog niet, het is nog een concept en moet nog uitgevoerd worden. Lijkt me tof voor komend schooljaar!

Leave a Reply

Thema door Anders Norén