Logic Adventure – logische schakeling leren
Wat ik weet van elektriciteit is op de vingers van 1 hand te tellen: dat stroom van + naar – gaat, dat je niet je vingers in het stopcontact moet stoppen, dat je bij onweer niet onder een boom moet gaan staan of met je benen wijd en dat je niet moet plassen tegen schrikdraad. Praktisch toepasbare en handige kennis voor als je bent opgegroeid op het platteland, zoals bij mij het geval is.
Gelukkig maar dat er mensen rondlopen voor wie de wereld achter de meterkast bekend terrein is, of die althans hun stinkende best doen die wereld te leren kennen. En dan heb ik het in dit geval over de jongens van de opleiding Data/Elektro, niveau 2 van het Koning Willem 1 College te Den Bosch. Als onderdeel van hun lessen spelen ze Logic Adventure, een spel om te leren hoe je kunt omgaan met logische schakelingen en waarheidstabellen. Het spel is bedacht en ontwikkeld door docent Thomas van Doremalen.
De spelers zijn robots op zoek naar energie. Die energie kunnen ze alleen krijgen als ze op hun route vragen beantwoorden en bij goed beantwoorden een stapje naar voren mogen. Op sommige plekken kunnen ze energie verdienen, die ze weer kunnen gebruiken om shortcuts te nemen op de route. Snel je route afleggen heeft het voordeel dat je een energieboost krijgt als je als eerste aankomt – maar als nadeel dat al die shortcuts aardig wat energie kosten. Uiteindelijk wint de robot met de meeste energie.
“Het is erg leuk om te spelen,” aldus Jeffry. “Vooral de competitie.” “Ik wil winnen!” voegde Stefan eraan toe. Dat winnen kan dus niet alleen door alle vragen goed te hebben, maar ook juist door de meeste energie te sparen – en die is weer afhankelijk van de dobbelsteen. Zo is het spel een mix van kennis, elkaar helpen met die kennis, maar toch ook weer wat geluk. Het voelt wat dat betreft ook echt als een spel, omdat het niet alleen maar het oplossen van vraagstukken is.
Die vraagstukken worden op een gegeven moment serieuze hersenkrakers. Ze zijn oplopend in moeilijkheidsgraad, dus hoe verder in het spel, hoe meer er nagedacht moet worden. Dat kostte soms wat hoofdbrekens en daar zag je het verschil ontstaan qua niveau en kennis over dit onderwerp. Het leuke was om te zien dat het spel elkaar helpen bevordert: als een van de jongens een antwoord verkeerd had, dan vertelden de anderen wat het goede antwoord was geweest en waarom. “Ik neem volgende week de les wel over,” grapte Koen, niet geheel onterecht trouwens. Het spel is bewust gemaakt om de lesstof te kunnen vervangen en na een paar keer spelen krijgen ze aardig door hoe het werkt.
Ik stond erbij en keek er vol bewondering naar. Ik kon zien dat de jongens hard moesten nadenken, maar ook dat ze hun best deden de goede antwoorden te vinden juist omdat ze echt wilden winnen. Omdat de dobbelsteen de hoeveelheid energie bepaalt is het niet alleen maar de grootste kenner die wint, maar maakt dat iedereen een kans heeft op de overwinning. Dit maakt dat het spel ook leuk is als je niet de beste van de klas bent – en als je het vaker speelt, word je dat dan vanzelf een keer. Zo heb ik en passant ook van alles over logische schakelingen meegekregen, waardoor mijn totale kennis van dit onderwerp significant is gestegen en ik mijn tweede hand mag meetellen – mocht iemand er onverhoopt naar vragen.
De onderlinge dynamiek, het elkaar helpen en daarmee dus allemaal leren van dezelfde vragen, maakte het een zichtbaar leerzaam spel. Het duurt wel lang, zeker met vier spelers, een tot anderhalf uur. Je zag de jongens vermoeid raken van het vele en harde nadenken. Een relaxt spel is het niet, educatie staat wel echt voorop. En dat is prima.
Vanaf 13 jaar
2 – 4 spelers
± 45 – 75 min
Doelgroep
MBO 2 elektro/ICT/mechatronica/automotive
MBO 3 elektro/ICT/mechatronica/automotive
MBO 4 onderbouw elektro/ICT/mechatronica/automotive
Vmbo bovenbouw natuurkunde
HAVO/VWO onderbouw natuurkunde
Voor meer informatie en een demo van het spel: www.logicadventure.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.