| | | |

Leren met VR congres – een verslag

Ik stond op de rand van een brandend gebouw. Diep onder me reed het verkeer gewoon door, maar van rechts kwam met hoge snelheid een brandweerauto aanrijden. Te laat waarschijnlijk. Ik kon niet terug door het raam, maar moest verder, naar links, schuifelend langs de muur. En tempo maken, want naast me brokkelde de rand af. Na een paar meter bereikte ik een plank die de rand van mijn gebouw verbond met het gebouw er tegenover.

Terwijl ik naar beneden keek brak het zweet me uit. Rationeel wist ik het wel, ik sta gewoon lekker op een normale vloer, met een bril op, mezelf een beetje bang te laten maken in VR. Emotioneel wilde alles in mij van het gebouw af en naar de overkant, zonder van de plank af te vallen.

Opening door dagvoorzitter Dieter Mockelmann van Like to Share

Volgens Tim van der Grinten van Enversed is VR de “ultimate empathic machine”, die machine waarmee je je bij uitstek kunt leren inleven in de ander, waarmee perspectiefwisseling niet alleen een lollige truc is, maar een manier waardoor je je serieus kunt voelen als de ander. Waarmee je in situaties terecht kunt komen waarin je beslissingen moet nemen met consequenties, die voelen als echt. En het valt oh zo makkelijk weg te rationaliseren. Dat het maar een trucje is en dat het heus niet echt is. Totdat je zo’n bril op je hoofd zet, je onderdompelt in een andere wereld en je daar bent en je je beseft dat de mogelijkheden voor leren eindeloos zijn. Dat we aan het begin staan, zonder te kunnen overzien waar het naartoe gaat en dat dat leuk en spannend is.

Op expeditie. Voelde een beetje zoals zo’n ouderwetse door-klik-plaatjeskijker – maar dan hip uiteraard.

Het Leren met VR-congres van 7 juni jl. was dan ook opgezet als een festival, als een beleving, niet als het gebruikelijke gebeuren met keynotes en workshops in hokjes. De nadruk lag op het zelf doen en meemaken; logisch ook, want VR is nu eenmaal iets wat je moet voelen voordat je je daar een mening over kunt vormen. Gastheer Enversed, het VR experience center, had verschillende ervaringen in de aanbieding: boogschieten (ha, bijna gewonnen!), een reis door een bloedbaan, een reis op een andere planeet, van een brandend gebouw af moeten, you name it.

Fijne toevoeging aan de VR-wereld: controllers! Nu kan je ook gewoon echt iets doen als je in je eigen wereldje zit.

Deze activiteiten reflecteerden precies die sterke kanten van VR. De grote vraag blijft immers steeds maar weer: wat kun je er nu eigenlijk mee? VR is bij uitstek geschikt voor alles wat te groot (universum), te klein (ons eigen lichaam), te gevaarlijk (een brandend gebouw) is. Maar het kan meer dan dat. Het vermindert abstractie, doordat je veel meer kunt laten zien en laten meemaken. Het stimuleert empathie en inlevingsvermogen waardoor je zelfs social skills en gedrag kunt oefenen met VR. Het is multisensorisch, je hele lijf en zintuigen en alles doen mee. Dat levert aandacht en focus op en daarnaast ook gewoon lichaamsbeweging. Het is in feite de ultieme ‘human computer interface’, waarbij technologie voor het eerst echt is aangepast aan de mens, in plaats van andersom, aldus Tim. De stap naar een virtuele les – op welk vlak dan ook – wordt met dit alles een stuk kleiner.

’t Was niet alleen VR dat de klok sloeg. Hier een voorbeeld van een ‘augmented’ leerboek.

Natuurlijk zijn we er nog niet. Er is nog geen standaard, de content moet nog worden gemaakt, de lessen nog bedacht. Veel kun je al uitproberen, maar deels is het echt nog zoeken. Zoeken naar de ultieme beleving, of juist naar een manier waarop je deze technologie kunt inzetten in je eigen klas. En we zoeken hard met zijn allen. Met de verschillende workshops ontstond een aardig beeld van dat wat er allemaal al mogelijk is op dit moment, wat superinspirerend was. Van de inzet van VR voor klassenmanagement, ervaren wat Google Expeditions doet tot leren rekenen met VR of juist hoe je augmented reality inzet in je onderwijspraktijk.

Zeer leerzaam dit: wat nou kikkers ontleden als het via AR ook kan?

En we zijn duidelijk nog niet klaar met inspiratie opdoen. We willen leren van deze nieuwe technologie en de mogelijkheden die het biedt, zoveel is duidelijk. Daarom organiseert Like to Share dit congres op 29 november nog een keer. Zelfde locatie, zelfde opzet. Een aanrader voor een ieder die niet alleen van een afstand wil horen over VR/AR in het onderwijs, maar die dat ook echt wil meemaken en voelen.

Nog een arme stakker die vastzat op een brandend gebouw! Zal hij het redden…?

Leren met VR
29 november, Enversed Eindhoven

Vooraf inlezen? Lees hier de VR Special van het Like2Share Magazine.

Vergelijkbare berichten