Waarom Spiel zo inspirerend is: een verslag
Stel je voor: een beursgebouw zo groot als de jaarbeurs, met 6 (!) hallen vol met bord- en kaartspellen in alle soorten, vormen, maten, kleuren en uit alle landen. Een overweldigend 4-daags internationaal spektakel waar de gehele spelcommunity zich ieder jaar op verheugt, en ik ook. Maar wat is hier nu zo inspirerend aan?
Nieuwe spelmechanismen
Spellen klinken suf en zijn het niet. Wie nog altijd denkt dat er drie spellen op deze wereld zijn, Monopoly, Risk en godbetert Mens-erger-je-niet, leert op Spiel wel anders. En hoe anders: meer dan 1400 nieuwe bord- en kaartspellen worden per jaar uitgebracht en die staan allemaal op Spiel. Nieuwe, nog nooit eerder geziene spelmechanismen, de meest prachtige vormgevingen, interessante nieuwe uitgevers, noem maar op.
Zo is roll-and-write het nieuwe spelmechanisme: met een stift beschrijf je het spelbord en aan het eind van het spel veeg je het weer uit, klaar voor een volgende ronde. Bijzonder succesvol spel is Railroad Ink, waarbij je wegen en spoorlijnen tekent om punten te verzamelen. Prachtig gemaakt, erg leuk om te doen, en ook nog uberhip, je kunt het spel in twee varianten kopen: een blauwe met watervariant waarbij je extra rivieren en meren kunt tekenen en een rode vuurvariant waarbij lava en meteorieten het spel juist moeilijker maken.
Of Treasure Island, dat een saai thema als piraten en schatzoeken, weer leuk maakt doordat je echt op een schatkaart met een kompas en lineaal aan de slag moet om die schat te vinden. En ook hier veeg je aan het eind van het spel de kaart weer schoon en kan je de volgende keer opnieuw op zoek.
Ook nog niet eerder gezien is het spel Planet, waarbij je letterlijk een eigen planeet bouwt dat een aantal diersoorten moet kunnen ondersteunen, je eigen ecosysteempje. Kudos ook voor uitgever Iello die van 8-bit videogames een spellenbox heeft gemaakt, waarbij je fysiek die nostalgische spelervaring krijgt.
Nieuwe thema’s
Piraten, zombies, fantasy, deze thema’s kennen we inmiddels wel, maar wat te denken van gezondheidszorg? Zo heb je in Dice Hospital de zorg voor een aantal patiënten, waarbij – ook nog niet eerder gezien – het aantal ogen van de dobbelsteen laat zien hoe gezond iemand is: hoe meer ogen, hoe gezonder. En op basis van je beslissingen in het spel heb je invloed op de gezondheid van je patiënten, waarbij je, als je het goed doet, je patiënten met de hoogste waarde kunt ontslaan. Er zijn wat dat betreft echt zoveel meer dingen te doen met dobbelstenen dan bepalen hoe ver iemand mag lopen in een spel.
In het coöperatieve spel Holding on, the troubled life of Billy Kerr, moet je als speler Billy Kerr, een patiënt die na een hartstilstand bij jou op de afdeling is gekomen, niet alleen helpen, maar ook leren kennen. Sommige keuzes in het spel maken dat Billy vage herinneringen met je deelt, die je daarna, door meer met hem te praten, helderder krijgt. Door middel van een grid van herinneringen wordt zijn levensverhaal steeds duidelijker. Ik heb deze gekocht en gespeeld, binnenkort volgt een review van dit echt bijzondere (en trouwens ook leuke) spel.
Nieuwe vormgeving
Spellen worden echt steeds mooier en professioneler vormgegeven. Inmiddels krijgen de artiesten, illustratoren, grafisch vormgevers en game designers dan ook steeds meer erkenning. Was het voorheen alleen de uitgever die op de doos stond vermeld, nu staan ook de vormgevers erop en worden daarmee steeds bekender en gewilder.
Dit jaar viel vooral de kleurenexplosies op: knalroze, knalpaars, knalblauw, knal-you-name-it. De kleuren spetterden van de tafels af, het ene spel nog kleurrijker dan de andere. Het effect is dat je echt zin krijgt om te spelen. De kleuren zuigen je het spel in, trekken je naar tafels, als een soort feestje voor je zintuigen. Ander effect was dat als je echt wilde opvallen als spel, je juist moest gaan voor zwart-wit, wat dan ook zeer effectief door sommige spellen werd gedaan, zoals Nyctophobia.
Dus waarom naar Spiel?
Op Spiel zie je hoe levendig deze industrie is, hoeveel vernieuwing er is en op hoeveel manieren je mensen kunt samen brengen, hen iets nieuws kunt laten doen, beleven en voelen. Of het nu lachen is om een partygame als Clickbait, serieus met elkaar nadenken over hoe Billy Kerr geholpen kan worden, trots worden op je bouwwerk in Men at Work of op je kunstwerk in Junk Art, puzzelen in Railroad Ink, er zijn zoveel toffere manieren om je tijd met elkaar door te brengen dan alleen Netflix of een ander scherm. En op Spiel zie je al die creativiteit voorbijkomen.
Dus noteer maar vast: Spiel 2019, 24 – 27 oktober 2019, te Essen. Boek dan ook gelijk een hotel, want het gaat hard met de kamers.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.